Lean Six Sigma is een wereldwijd bewezen methodiek voor het duurzaam en aantoonbaar verbeteren van processen en organisaties. Het biedt een aanpak waarmee organisaties op een gestructureerde wijze (Define, Measure, Analyse, Improve en Control of DMAIC) concrete resultaten kunnen boeken met continu verbeteren.
Het uitgangspunt is focus op wat klanten écht belangrijk vinden en dit te realiseren in processen. Niet meer en niet minder. Met deze benadering worden kosten gereduceerd, klant tevredenheid verhoogd en de doorlooptijd verkort. De kracht van deze aanpak is dat er gebruik gemaakt wordt van bestaande kennis en ervaring van mensen binnen de processen.
Vanuit de Lean Six Sigma methodiek verbetert zowel het proces als de kwaliteit. Lean streeft naar meer doorstroom en het genereren van waarde. Six Sigma streeft naar stabiele en effectief verlopende processen. In combinatie versterken zij elkaar en zijn volledig complementair.
Inhoudsopgave
|
Organisaties worden dagelijks geconfronteerd met stijgende kosten en toenemende concurrentie. Met Lean Six Sigma kun je deze problemen bestrijden en jouw bedrijf laten groeien:
Procesverbetering is een uitdaging. Als de juiste mensen met de juiste vaardigheden betrokken zijn, kan er een significante en duurzame verandering worden bereikt. Het gebruik van de term ‘belts’, banden in het Nederlands, komt vanuit Karate. Hiermee worden de verschillende vaardigheidsniveau’s aangeduid.
Hier zijn de belangrijkste rollen:
Het is ontwikkeld uit twee methodieken: Lean en Six Sigma.
De grondbeginselen van Lean zijn te herleiden uit het Toyota Production Systems (TPS). De Japanner Taiichi Ohno is grondlegger en baseerde zich op ontwikkelingen uit innovaties van bijvoorbeeld Henry Ford en methodieken als Business Process Redesign.
►Lees meer in “Wat is Lean?”
Six Sigma is in dezelfde tijd ontwikkeld als Lean en is meer data-driven. De methodiek is ontwikkeld door Motorola en breed en zeer succesvol toegepast door General Electric.
De gestructureerde projectaanpak Define, Measure, Analyse, Improve en Control (DMAIC) zorgt ervoor dat eerst de grondoorzaak van een probleem wordt gevonden voor een oplossing wordt doorgevoerd. Met het toepassen van het DMAIC-Model gebruik je de capaciteiten van jouw werknemers binnen de organisatiestructuur op een efficiënte en intelligente wijze om zoveel mogelijk waarde voor de klant te creëren. Een variant van dit model is de DMADV of DFSS (Design For Six Sigma): Defineer, Meet, Analyseer, Ontwerp en Verifieer. Door het bepalen en meten van de belangrijke indicatoren van het bedrijf wordt duidelijk waar verbeterd moet worden. Het management krijgt hiervoor targets en tools middels Six Sigma en zo ontstaat een gestructureerd verbetermodel. Hierbij wordt net als bij Lean, uitgegaan van de toegevoegde waarde voor de klant.
►Lees meer in Wat is Six Sigma?
De twee methodes zijn erg complementair omdat ze beide uitgaan van de wensen van de klant, het proces en het samen met medewerkers verbeteren. De methodiek pakt bedrijfsproblemen bij de kern aan en zorgt hiermee voor blijvende verbetering.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.