Scrum of het Scrum Framework is een werkwijze die teams in staat stelt om op een flexibele wijze een (software) product te maken. Het team is zelf verantwoordelijk voor het bedenken en implementeren van de oplossing op de klantvraag. Het is een aanpasbaar, snel, flexibel en effectief Agile raamwerk dat is ontworpen om waarde te leveren aan de klant tijdens de ontwikkeling van het project.
Het Scrum raamwerk is gebaseerd op continu leren en aanpassen aan fluctuerende factoren. Het erkent dat het team niet alles weet aan het begin van een project en zal evolueren door ervaring. Scrum is gestructureerd om teams te helpen zich op natuurlijke wijze aan te passen aan veranderende omstandigheden en gebruikersvereisten, met herprioritering ingebouwd in het proces en korte releasecycli zodat het team constant kan leren en verbeteren.
In essentie draait het om een werkwijze gebaseerd op onderstaande elementen:
We gebruiken hierbij de term sprints. De Sprint is een overkoepelende gebeurtenis voor alle andere gebeurtenissen. Telkens wordt in een periode van twee a drie weken gewerkt aan de oplevering van een werkbaar product / software. Deze vaste lengte zorgt voor continuïteit. Een nieuwe Sprint start direct nadat de vorige Sprint is afgerond.
Scrum Teams zijn multidisciplinair, wat inhoudt dat de teamleden alle benodigde vaardigheden hebben om elke Sprint waarde te creëren. Het Scrum Team is zelfsturend, wat betekent dat de teamleden onderling bepalen wie wat doet, wanneer en hoe. In een Scrum Team zijn er drie specifieke rollen:
Er zijn vaste ‘events’ in een sprint die het team met elkaar houden.
Scrum Artefacten verwijst naar een drietal ‘elementen’, namelijk; De Product Backlog, De Sprint Backlog en het Increment.
De methodiek is in de jaren 80 en 90 in de Verenigde Staten ontwikkeld.
Na een wetenschappelijke studie van Ikujiro Nonaka en Hiro Takeuchi naar succesvolle projectteams hebben Jeff Sutherland en Ken Schwaber de theorie én de praktische toepassing van het Framework ontwikkeld.
Jeff en Ken hebben zich daarbij gericht op een werkwijze die de effectiviteit van software ontwikkelingstrajecten vergroot en risico’s beperkt door veel sneller waarde te creëren.
Dit staat in contrast met traditionele project management vormen waar zonder afstemming met de klant vaak pas na maanden projectwerk een product wordt opgeleverd.
Oprichters Ken Schwaber en Jeff Sutherland hebben The Scrum Guide geschreven om de methodiek duidelijk en beknopt uit te leggen. Deze gids bevat de definitie en omvat de verantwoordelijkheden, gebeurtenissen, artefacten en de regels die Scrum met elkaar verbinden.
De methode stelt teams in staat om binnen vast gestelde kaders (zoals wet & regelgeving en budget) zelf te werken aan de invulling van de ‘Hoe-vraag’. Met andere woorden, het team bepaalt de oplossing voor de klantvraag. Door dit kort cyclisch te doen en in overleg met de klant kan veel sneller worden bepaald of het team op de juiste koers aan de slag is.
De toepassing van de methode vinden we van oorsprong in de softwareontwikkeling. De principes en lessen van methodiek kunnen worden toegepast op alle soorten teamwerk. Dit is een van de redenen waarom het zo populair is. Het wordt vaak gezien als een flexibel projectmanagementraamwerk en beschrijft een reeks vergaderingen, tools en rollen die samenwerken om teams te helpen hun werk te structureren en te beheren.
Scrum en Agile
Mensen denken vaak dat Scrum en Agile hetzelfde zijn, omdat Scrum draait om continue verbetering, wat een kernprincipe is van Agile. Scrum is echter een raamwerk om werk gedaan te krijgen, en Agile is een mentaliteit. Het is een van tools die een plek hebben in de ‘paraplu’ van de Agile Mindset. Door bovenstaand beschreven werkwijze geeft Scrum invulling aan het Agile Manifesto.
Is het nog niet helemaal duidelijk? Bekijk anders het onderstaande filmpje eens: