Wat is Lean Startup?

Startups gebruiken de Lean startup methode om te groeien

The Lean Start Up is de titel van het boek van Eric Ries over de snelste en beste manier om een bedrijf te starten. Het is een methodologie voor het ontwikkelen van bedrijven en producten die tot doel heeft productontwikkelingscycli te verkorten en snel te ontdekken of een voorgesteld bedrijfsmodel levensvatbaar is.

Lean startup benadrukt klantfeedback boven intuïtie en flexibiliteit boven planning. Deze methodologie maakt herstel van fouten vaker mogelijk dan traditionele manieren van productontwikkeling. Een Lean startup is een innovatieve manier om aan de slag te gaan met een startup. Wat is hierin belangrijk en waarom is het anders dan andere methodes?

Bouwen, meten, leren!

Startende ondernemers en bedrijven die aan innovatie doen hebben vaak moeite om goed te kunnen inschatten wat wel en wat niet zal aanslaan bij hun klanten. Je kunt natuurlijk dikke rapporten schrijven, vol met voorgenomen ontwikkelplannen, strategieën en een gedetailleerde planning. Dat kost veel tijd en energie. Levert het ook echt iets op voor je klant en voor jou als ondernemer? Het antwoord op die vraag is onzeker.

Lean Start Up draait het hele ontwikkelproces om. Niet eerst plannen, maar eerst bouwen. Start meteen met het maken van een prototype. Of dat nu een tastbaar product is of een dienst, dat maakt niet uit. Zodra je ook maar iets hebt waar je klant een oordeel over kan geven, laat het zien. Vraag om reactie, meet de tevredenheid of score. Zodra je die score hebt, kun je gaan aanpassen. Lean Start Up betekent ook “je niet beperken tot 1 idee”. Probeer zoveel mogelijk verschillende uitvoeringen te maken van je prototype, zodat je snel weet wat fout is (daar leer je van) en wat goed is. Hoe sneller je weet wat niet werkt, hoe beter.

 

“Success is not delivering a feature; success is learning how to solve the customer’s problem.”

 

Hoe werkt een Lean Startup?

Rules of the game:

  1. Experimenteer en durf te falen. Dat scheelt veel kosten en zorgt ervoor dat je samen met je klant eerder tot een waardevol product komt. Doe dit met echte klanten, niet met je collega’s..
  2. Vergelijk jouw product zo onafhankelijk als mogelijk met je concurrent (vaak een bestaand product) om te weten te komen of het echt beter is.
  3. Houd de cyclus vol van bouwen meten en leren in alles wat je doet. Pas na een aantal ontwikkelslagen zul je weten of je product gereed is om er (veel) in te investeren. Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven, zorg dat het raak is.
  4. Werk in kleine stapjes. Het is beter om heel veel kleine experimenten uit te voeren, dan 1 grote.
  5. Heb je al personeel, benader ze dan als productontwikkelaar en geef ze de ruimte om te ontwikkelen en experimenteren. Daarmee raken ze veel meer betrokken.

Deze methode laat zien dat Lean en Agile werken prachtig kunnen samenvallen in het opzetten van een bedrijf. Met andere woorden, hoe kun je zonder verspilling van tijd, geld en energie zo snel als mogelijk een door de klant gewaardeerd product ontwikkelen?

Die focus komt voort uit Lean en kan door de Agile Way of working worden uitgevoerd. Wil jij meer weten over hoe je dat bijvoorbeeld in je eigen werk kunt realiseren, neem dan gerust contact op met Lean Six Sigma Groep. We helpen je graag!