De 5 basisprincipes van Lean Management

Het fundament van Lean

Wat is Lean Management?
Lean Management (Lean filosofie) richt zich op het managen van procesverbeteringen. Het word tegenwoordig veel gebruikt in combinatie met Six Sigma.
Hierbij wordt uitgegaan van 5 basisprincipes. Deze principes helpen om processen slim in te richten, helpen continu verbeteren en ondersteunen in het elimineren van verspillingen.

De 5 basisprincipes van Lean Management zijn:

De 5 Lean basisprincipes stap 1: Bepaal Waarde
1. Wie is de klant van het proces en wat wil de klant?

Het allerbelangrijkste basisprincipe. Wie is de klant/wie zijn de klanten en wat is de toegevoegde waarde voor de klant? Sta hier eerst goed bij stil, en oefen dit goed. Hierbij is de klant centraal.

Dit oefenen, kan bijvoorbeeld al als je kijkt naar een proces als het onderhoud van je auto: waarom doe jij (klant) dit en wat is de toegevoegde waarde? Uiteindelijk wil je een auto rijden die goed onderhouden is omdat je niet langs de kant van de weg wil komen te staan. En omdat je een APK gekeurde auto nodig hebt.

Voordat je het proces in gaat, is het heel belangrijk dit scherp te hebben. Lever je de toegevoegde waarde wel of niet? Wat vindt de klant precies belangrijk ten aanzien van jouw dienstverlening of jouw product?

De 5 Lean basisprincipes stap 2: Breng het proces in kaart
2. Breng het proces goed in kaart

Door het bestaande proces goed in kaart te brengen wordt duidelijk hoe de toegevoegde waarde wordt gemaakt en wat belangrijke stappen zijn om dit te doen. Hierbij staat waarde toevoegen centraal.

Ook zie je verspillingen in het proces als wachttijden, extra stappen die niet nodig zijn etc. Mensen zeggen vaak over hun eigen processen dat het allemaal prima loopt maar wanneer je het proces goed in kaart brengt dan zie je de verspillingen.

Een goede manier om het proces in kaart te brengen, is het maken van een “Waardestroom analyse” waarbij vaak een stuk papier en post-its wordt gebruikt.

Bij het onderhoud van een auto zie je zo bijvoorbeeld dat je eerst een afspraak moet maken, dan naar de garage rijdt, vervolgens moet wachten of een leenauto krijgt, dan de auto ophaalt, de rekening betaalt en weg rijdt. De garage heeft ook een proces, dit kan je ook in kaart brengen.

De 5 Lean basisprincipes stap 3: Creëer Flow
3. Hoe kun je de flow in het proces brengen?

Dit betekent dat je zoveel mogelijk verspillingen uit het proces haalt zoals bijvoorbeeld defecten en wachttijden. Op die manier houd je de stappen over die toegevoegde waarde leveren voor de klant.

Het is onmogelijk om alle verspillingen uit het proces te halen maar vaak doe je dit stap voor stap waarbij je streeft naar een proces zonder verspillingen. Als je dit doet, zorg dan in eerste instantie dat je niet belemmerd wordt door wat onmogelijk lijkt.

Bij het onderhouden van de auto zou het perfect zijn als je helemaal niets hoeft te doen om een goed onderhouden auto te kunnen rijden. Dus voor de garage kan het een idee zijn je auto op te halen en weer terug te brengen. Lexus doet dit bijvoorbeeld.

De 5 Lean basisprincipes stap 4: Pull
4. Goed nadenken over wanneer doe je nou wat, de zogenaamde pull

Hoe kun je het proces inrichten zodat het start wanneer de klant erom vraagt en vervolgens precies op tijd levert, wanneer de klant het wil. Het helpt hierbij om een proces te hebben met weinig verspillingen, zodat je al snel kunt leveren.

Pull in productie betekent produceren op klantvraag. Pull in dienstverlening betekent de klantvraag gebruiken om de dienst door het proces te trekken.

De 5 Lean basisprincipes stap 5: Streef naar perfectie
5. Streven naar perfectie

Dit betekent dat je continu blijft kijken hoe je verder kunt verbeteren en welke stap de volgende wordt in het dagelijkse proces. Wanneer je verbeterd hebt, ga je het proces uitvoeren.

Het is mooi om hier bijvoorbeeld een dag- of weekstart op te doen of in Agile termen een Daily Standup. Zo bespreek je met elkaar wat er speelt, wie wat doet en waar nog verdere verbetering mogelijk is.

De focus van Lean ligt op processen en het verbeteren ervan. Daarnaast zie je bij Lean management ook dat de visie van de organisatie belangrijk is. Waar wil je heen als organisatie en hoe kom je daar?
Wil je de bovenstaande informatie in een handige overzichtelijke infographic? Klik dan hier


Lean Management in beeld

In het onderstaande filmpje zal visueel de belangrijkste principes van het Lean Management worden uitgelegd (engels). Leer meer over Lean Management Principes en hoe deze jouw bedrijf kunnen helpen afval te elimineren en waarde voor jouw klanten te creëren.

Wanneer jij de vaardigheden op wil doen hoe je procesverbeteringen in jouw organisatie goed kunt managen schrijf je dan gerust in voor een Green Belt of Black Belt training.