Wat is Kaizen?
Begrijp de filosofie van Kaizen voor continue verbetering, betrokkenheid van medewerkers en incrementele veranderingen voor langdurig succes.

Kaizen is een gedachte die in Japan tot stand is gekomen na de Tweede Wereldoorlog. Het Japanse woord 改 (“kai”) betekent “veranderen” en 善 (“zen”) betekent “goed”. De filosofie is ontworpen door Masaaki Imai. Het Toyota-productiesysteem staat bekend om Kaizen, waarbij van het lijnpersoneel wordt verwacht dat ze hun productielijn stoppen bij een afwijking en, samen met hun supervisor, een verbetering voorstellen om deze afwijking op te lossen.
Het is een dagelijkse activiteit met een doel dat verder gaat dan verbetering. Het is ook een proces dat, wanneer correct uitgevoerd, de werkplaats menselijker maakt: het elimineert hard werk (zowel mentaal als fysiek) en het leert mensen de verspillingen in een proces zien en elimineren.
De kern van de Kaizen-methode bestaat uit 5 basiselementen:
- teamwork
- persoonlijke discipline
- verbeterd moreel
- kwaliteitscirkels
- suggesties voor verbetering
Kaizen-event
Een Kaizen-event is een project van probleem tot en met de implementatie van oplossingen. En dat alles in een tijdsbestek van enkele dagen. Het doel is om kosten te besparen, kwaliteit te verhogen, levertijden te verkorten of klanttevredenheid te vergroten.
Voorwaarden bij een Kaizen-event:
- Het probleem moet urgent zijn en een beperkte scope en beperkte complexiteit hebben.
- De betrokken medewerkers moeten 100% beschikbaar zijn gedurende het Kaizen-event.
- Het is altijd samen met mensen uit het proces.
- Er wordt meestal ingezoomd op de werkwijze, op het activiteitenniveau.
- Zoek eerst naar creatieve oplossingen voordat er geld uitgegeven moet worden.
- Vraag zoveel mogelijk door (5 x waarom) om tot de kern van oorzaken te komen.
- Implementeer goede oplossingen, blijf niet zoeken naar de perfecte oplossing (houd tempo).
- Een plan is alleen goed als het geïmplementeerd kan worden en een plan is alleen geslaagd als het succes geborgd is.
Na afloop van het project kan Kaizen worden ingezet om een continu verbetercultuur te bereiken.
Verbetercirkel bij een Kaizen-event
Een Kaizen-event doorloopt 6 stappen, die overeenkomen met de DMAIC-methode. Zie onderstaande cirkel.

