Turnaround Management
Organisaties kunnen om verschillende redenen in zwaar weer terecht komen. Turnaround management is een proces om deze organisaties weer op het goede spoor te krijgen.

Organisaties kunnen op verschillende manieren in zwaar weer terecht komen. Denk aan de winkelketen waar het aantal betalende klanten terugloopt, de fabriek die ondermaats produceert, het ziekenhuis waar de wachttijden toenemen of het merk dat te leiden heeft van een reputatieschade. Turnaround management of vrij vertaald omkeer management en ombuigingsmanagement richt zich er op om ‘het tij te keren’ en zo de weg naar verbetering of herstel in te zetten. In dit artikel leggen we uit hoe het turnaround proces werkt, welke stappen te zetten en hoe Lean Six Sigma als methode hierbij kan ondersteunen.
Hoe verloopt het turnaround proces?
Het turnaround proces begint met het erkennen dat het niet goed gaat met de organisatie en dat verandering noodzakelijk is. Dit lijkt wellicht een vanzelfsprekende stap maar is het niet altijd. De gedachte dat het altijd goed is gekomen dus nu ook kan aanwezig zijn. Gebrek aan een besef van urgentie kan ertoe leiden dat er te laat bijgestuurd wordt om de ommekeer te starten en er vervolgens aan bijdragen dat een omwenteling niet succesvol is.
Het turnaround of omkeer process staat in veel gevallen onder leiding van een turnaround manager. Dit is een ervaren interim manager met een sterk operationele focus en vaak met een (Master) Black Belt certificering. Bij de start van het traject kan het helpen om met het management een veranderkaart te maken. Hierin leggen we vast waar de organisatie op dit moment staat en waar deze wil staan over een aantal jaar. Het bevat de visie en een visualisatie van de ombuiging in concrete stappen. Het is de routekaart waar op gestuurd kan worden en een belangrijk veranderkundige tool om de rest van de organisatie hierin mee te krijgen.
In veel gevallen zal een keuze gemaakt worden uit een aantal strategieën die passen bij een omwenteling. Dit kunnen strategieën zijn als:
- Inklinken – hierbij wordt op korte termijn gekeken waar er geld bespaard kan worden om zo het hoofd boven water te houden. Met inklinken bedoelen we meer focus aanbrengen en te stoppen met verlieslatende activiteiten.
- Herpositioneren – de focus van deze strategie is om vast te stellen wat een goede product/marktcombinatie voor de organisatie is. Het idee is om zo meer vraag naar producten of diensten te genereren.
- Vernieuwen – soms kan het helpen om het merk/product/dienst opnieuw uit te vinden en uit te brengen.