Proces
Processen zijn een cruciaal onderdeel van elk bedrijf en ons dagelijks leven. Het begrijpen, vastleggen en verbeteren van processen staat centraal in Lean procesmanagement. Deze aanpak helpt organisaties om efficiënter te werken, verspilling te verminderen en klanttevredenheid te verhogen.

Wat is een Proces? Definities en Betekenis
Als je de vraag, wat is een proces, een opzoekt in het woordenboek, in AI of op Wikipedia, komen er prachtige definities zoals “Een proces is een reeks van opeenvolgende activiteiten met een duidelijk doel: het bereiken van een eindresultaat. Het is een fundamenteel concept in zowel het bedrijfsleven als in ons dagelijks leven, omdat het helpt bij het organiseren en verbeteren van de manier waarop we taken uitvoeren”.
Vanuit een Lean bril kijken we continu naar processen. Het zijn processen die we vastleggen en standaardiseren. Het zijn processen die we vervolgens steeds beter en slimmer proberen in te richten. Bij een verbeterproject is in veel gevallen een van de eerste stappen de vraag “Wat is het proces?” en deze leggen we vast met behulp van een SIPOC.
SIPOC: Een Overzichtelijke Procesbeschrijving
De SIPOC bestaat uit 5 stappen:
- Supplier (Leverancier): Wie zijn de leveranciers van het proces?
- Input: Wat leveren de leveranciers aan het proces?
- Process (Processtappen): Wat zijn de hoofdstappen in het proces?
- Output: Wat komt er uit het proces?
- Customer (Klant): Voor wie zijn deze uitkomsten van het proces?.
De SIPOC geeft ons een vogelvlucht perspectief van het proces. Als we verder zijn met een verbeterproject in de measure of analyse fase zijn er verdere verdiepende stappen die we zetten op het proces. De meest gebruikte verdiepende stap is met behulp van de waardestroom analyse of de Value Stream Map.


