Green Belt in Lean Six Sigma
Begrijp de rol van een Green Belt in Lean Six Sigma, met focus op verantwoordelijkheden in verbeterprojecten en het behalen van organisatiedoelen.

Green Belt in Lean Six Sigma staat voor iemand die als projectleider verbeterprojecten kan oppakken en deze volgens de Lean Six Sigma methodiek kan uitvoeren. Het is de meest gekozen opleiding door aankomende projectleiders. Lean Six Sigma Green Belts zijn individuen die werken aan eenvoudige procesverbeteringsprojecten op afdelingsniveau.
Waar komt de term Green Belt vandaan?
Zo’n 10 jaar geleden hadden nog weinig mensen gehoord van ‘Lean Six Sigma’. De term ‘Green Belt’ kende men vooral vanuit judo. De laatste tijd wordt de Lean Six Sigma methodiek steeds bekender en zijn meer en meer mensen ‘Green Belt’ en ‘Black Belt’. Lean Six Sigma is een methode om continu te verbeteren, die van oorsprong bestaat uit 2 methodes; Lean en Six Sigma. Binnen de Six Sigma methodiek werd het kennis- en toepassingsniveau van de methode aangeduid met ‘belts’ zoals ook binnen judo wordt gedaan. De niveau’s die oplopen van Yellow Belt tot Master Black Belt geven dus aan hoeveel kennis en ervaring mensen hebben van Lean Six Sigma.
Wat is een Green Belt in Lean Six Sigma?
De meest gebruikte term is ‘Green Belt’. Dit staat voor iemand die als projectleider verbeterprojecten kan oppakken en deze volgens de Lean Six Sigma methodiek kan uitvoeren. Green Belts starten meestal met een Green Belt opleiding en beginnen vervolgens met een ‘verbeterproject’ waarbij ze de kennis die ze in de training leren, gelijk in de praktijk kunnen toepassen. Dit verbeterproject doorloopt meestal de 5 fases van de methodiek te weten Define, Measure, Analyse, Improve en Control ofwel DMAIC. Ook wordt er soms gewerkt met een zogenaamde A3 waarbij van een probleem via grondoorzaak naar een oplossing wordt gewerkt. Wanneer gestart wordt met een verbeterproject is het vooral belangrijk dat hiervoor niet al een kant-en-klare oplossing is. Ook is het mooi wanneer het project echt bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie, door bijvoorbeeld een koppeling met een prestatie indicator.

