De 5 basisprincipes van Lean Management
Ontdek de 5 basisprincipes van Lean Management. Leer hoe deze principes verspilling minimaliseren en waarde maximaliseren.

Wat is Lean Management?
Lean Management (verwant aan de Lean filosofie) richt zich op het managen van procesverbeteringen. Het wordt tegenwoordig veel gebruikt in combinatie met Six Sigma.
In plaats van te proberen de totale controle over de werkprocessen te behouden, moedigt Lean Management gedeelde verantwoordelijkheid en gedeeld leiderschap aan.
Daarom zijn de twee belangrijkste pijlers van de Lean Management:
- Respect voor mensen
- Continu verbeteren
Met respect voor mensen bedoelen we dat de werknemers en hun inzet de belangrijkste en meest kostbare bedrijfsmiddelen zijn. Zonder de inzet van onze medewerkers ontstaat geen product, worden de beloofde diensten niet verleend en creëert het bedrijf geen waarde voor de klant. Medewerkers worden niet voor niets als het midden van een zogenaamd Lean huis gezien. De medewerkers zijn degenen die het Lean huis bouwen van binnenuit. Het Lean huis kent een dak; het hoogst haalbare en dat is voldoen aan de klantvraag, tegen de laagste kosten en met de hoogste kwaliteit. Het liefst op de juiste plek en op exact het juiste moment. Het dak van het Lean huis wordt gedragen door twee stevige pilaren, de kwaliteitspilaar en de pilaar van “flow”. Goed geleide organisaties lukt het om zowel te voldoen aan de gevraagde kwaliteit (door dit in het proces in te bouwen) als te voldoen aan de gewenste snelheid. Deze twee pilaren rusten zelf weer op twee fundamentele lagen. De eerste is de laag van “stabiele processen” en “operationeel management” waarmee wordt bedoeld dat de huidige bedrijfsprocessen volstrekt helder zijn, door iedereen met plezier en met een voorspelbare output worden uitgevoerd. Het operationeel management voorziet daarnaast ook in een éénduidige kijk op de bereikte resultaten, door een niet aflatende aandacht voor de wijze waarop de werkelijk behaalde output overeenkomt met de voorspelde en gevraagde output.
Binnen dit hele framework staat de mens centraal. Dat is ook zichtbaar bij problemen in het proces. De centrale vraag bij problemen is niet “Wie faalt?” maar juist “Hoe komt het dat het proces stuk is, zodat de fout gemaakt kan worden?” Het is vervolgens de start van de zoektocht naar oorzaken van de problemen, in plaats van het zoeken naar “de schuldige”. Dat is een fundamenteel andere zienswijze dan we vaak bij bedrijven en processen tegenkomen.




