Bottleneck
Leer over bottlenecks, identificeer knelpunten in processen en optimaliseer workflows voor verbeterde efficiëntie en doorvoer.

Wat is een Bottleneck?
Een bottleneck is een stap in het proces, die het proces vertraagt. Waarom? Omdat het in deze stap langer duurt taken uit te voeren dan in andere stappen van het proces.
Waar komt de term ‘Bottleneck’ vandaan?
De term bottleneck is afgeleid van de hals van een fles: deze is dunner dan de rest van de fles. Als je een fles wijn in de gootsteen leeg laat lopen, gaat dat langzamer dan wanneer de hals van de fles net zo dik zou zijn als de rest van de fles. De hals heeft dus een vertragende werking.
Hoe identificeer je een bottleneck?
- Visuele weergave van het proces:
Een mogelijkheid om een bottleneck te identificeren is om een proces visueel inzichtelijk te maken: plak de processtappen op aan de muur in de juiste volgorde en voeg dan de voorraden toe, tussen de processtappen. Zo worden de bottlenecks in processen snel zichtbaar: omdat voorraad zich vaak ophoopt vóór de bottleneck-stap.
Doordat het afhandelen van deze stap langer duurt dan de voorgaande stappen, zullen alle eenheden die door het proces gaan in de wachtrij voor de bottleneck aan moeten sluiten.
- Observatie in de praktijk:
Een vliegveld is een voorbeeld om bottlenecks te zien. Waar staan de langste rijen? Juist, bij de incheckbalie, de securitycheck en de boardinggate. Bottlenecks dus.
Maar niet alleen daar kunnen bottlenecks ontstaan. Ze zijn ook te identificeren in de dienstverlening, zorg en administratieve processen.
- Datameting:
Een andere mogelijkheid om bottlenecks in kaart te brengen is met data. Door te meten hoe lang elke stap duurt. De langst durende stap is uiteraard de bottleneck.
Kortom, bottlenecks kunnen worden geïdentificeerd door verschillenden manieren waaronder; visuele weergave, observatie in de praktijk en datameting.
Hoe kun je een bottleneck oplossen?
Een Bottleneck vraagt aandacht van de organisatie. Door met mensen die deze processtap uitvoeren in gesprek te gaan, krijg je inzicht in de manier van werken, wat weer kan leiden tot gezamenlijk verbeteren.
Soms wordt ook geconcludeerd dat de ene stap simpelweg meer tijd vraagt dan de andere. Wat dan kan helpen, is het proces balanceren, met de takttijd als leidraad.
