Verbeteren van bedrijfsprocessen
Implementeer methoden voor het continu verbeteren van bedrijfsprocessen.

Vaak hoor ik verbeteraars in de dop vragen hoe ze het snelst en op de meest effectieve manier een (intern bedrijfs-) proces kunnen verbeteren. Het lijkt er daarmee soms op dat het antwoord op die vraag de reden is waarom ze opgeleid willen worden tot Green Belt. Of dat is de boodschap die ze meegekregen hebben van hun leidinggevende, die toevallig ook de beslissing mocht nemen om budget vrij te maken voor de opleiding. Mijn antwoord is vaak even simpel als ontnuchterend: “door ze af te schaffen”, waarbij ik er dan meteen een hele brede glimlach achteraan gooi…
Het werken in bedrijfsprocessen
Feit is dat veel mensen zich niet beseffen dat ze werken in processen, dat sommige processen totaal overbodig zijn, dat in heel veel processen een beetje (of veel) verspilling schuilt en dat het aanpakken van die processen veel meer omvat dan alleen het efficiënter maken van het proces.
Het werken in processen; Bijna iedere handeling die je uitvoert op je werk is onderdeel van een proces. Probeer maar eens het grotere geheel te bekijken en jouw handeling te plaatsen in een reeks van handelingen. Voordat jij de handeling uitvoert, heeft vaak iemand anders al “iets gedaan” en na jou is dat vaak ook zo. Of je nu aan de balie zit van een ziekenhuis (het afsprakenproces), een bus bestuurt (het vervoersproces), een beslissing neemt over de toelating van leerlingen (het toelatingsproces), het zijn allemaal stapjes in een groter geheel.

