User Story
User Stories vormen de sleutel tot succesvolle Agile Scrum-projecten: korte, krachtige beschrijvingen van wat een gebruiker wil en waarom. Ze helpen teams om gericht waarde te leveren, één verhaal tegelijk.

Wat is een User Story?
In de metafoor van het spel en de ontdekkingsreiziger is een User Story als een schatkaart. Het is een korte, eenvoudige beschrijving van een gewenste functie of functionaliteit. Deze wens is beschreven vanuit het perspectief van de eindgebruiker. Het vertelt je wie de gebruiker is, wat hij wil bereiken en waarom. Met deze schatkaart in handen kan je team zich concentreren op het leveren van waardevolle functionaliteit in kleine, behapbare stukjes. User stories worden binnen Agile Scrum ook wel Product Backlog Items (PBI) genoemd. Dit omdat de User Stories te vinden zijn in de Product Backlog.
Waarom zijn User Stories belangrijk in Scrum?
User Stories helpen teams om zich te richten op de behoeften van de eindgebruiker. Ze geven een duidelijk beeld van wie de gebruiker is, welke functionaliteit deze nodig heeft en waarom. Per User Story is aangegeven wat het belang is en hoeveel waarde deze toevoegt. Dit maakt het mogelijk voor het Scrum team om die stories als eerste op te pakken die de meeste waarde leveren. De User Stories worden daarbij opgesteld en bijgehouden door de Product Owner om de wensen van de stakeholders te verzamelen en te prioriteren zonder zich te bemoeien met hoe de developers hun werk doen. Zo voorkom je micro-management en geef je het team de vrijheid om te schitteren.
Hoe ziet een User Story eruit?
Een User Story volgt meestal een eenvoudig format, bekend als het “Als… dan… omdat…” format. Hier is hoe je een User Story kunt schrijven:
- Als [wie is de stakeholder]: Identificeer de gebruiker of de rol van de gebruiker die de functionaliteit wil gebruiken.
- Wil ik [het product]: Beschrijf de wens van de stakeholder.
- Omdat [waarde]: Geef de waarde aan van het product wat de stakeholder wil, waarom heeft hij deze functionaliteit nodig.
