Root Cause Analysis
Leer de principes van Root Cause Analysis om diepgaande oorzaken van problemen te identificeren en duurzame oplossingen te implementeren.

Root cause analysis (RCA) wordt gedefinieerd als een verzamelnaam die een breed scala aan benaderingen, tools en technieken beschrijft die worden gebruikt om oorzaken van problemen te achterhalen. Sommige RCA-benaderingen zijn meer gericht op het identificeren van echte grondoorzaken dan andere, sommige zijn algemenere probleemoplossende technieken en andere bieden eenvoudig ondersteuning voor de kernactiviteit van analyse van de hoofdoorzaak.
Een ‘Root Cause’ of gronddoorzaak wordt gedefinieerd als een factor die een afwijking veroorzaakte en permanent moet worden verholpen door procesverbetering. De grondoorzaak is het kernprobleem – de oorzaak op het hoogste niveau – dat de hele oorzaak-en-gevolgreactie in gang zet die uiteindelijk tot problemen leidt.
Hoe kan het toch dat je soms een probleem hebt die maar blijft bestaan, ondanks alle oplossingen die je implementeert? Eindeloze pogingen om de snelheid te verbeteren, de kwaliteit te verhogen en de kosten te verlagen en niets lijkt te werken. Vaak zien we bij deze verbeteringen dat organisaties “pleisters plakken”, daar waar eigenlijk “gehecht” moet worden. Zij doen enkel aan symptoombestrijding in plaats van daadwerkelijk op zoek te gaan naar wat het probleem veroorzaakt. Maar hoe voorkom je symptoombestrijding en hoe kom je tot de juiste oplossing?
De grondoorzaak ontdekken
Om symptoombestrijding te voorkomen zul je op zoek moeten gaan naar de grondoorzaak. Deze stap voeren we uit nadat we het probleem hebben vastgesteld en voordat we de oplossingen gaan bedenken. Het vinden van de grondoorzaak is belangrijk voor het elimineren van je probleem, omdat de grondoorzaak het probleem veroorzaakt door een kettingreactie van verschillende gebeurtenissen. En hoewel er vaak meerdere grondoorzaken zijn voor een probleem, zul je op zoek moeten gaan naar de grootste veroorzaker(s).
Binnen Lean Six Sigma en Lean Agile gebruiken wij de 5x waarom techniek om tot de grondoorzaak van een probleem te komen. Zodra iemand een verklaring geeft voor een probleem, stel je de vraag waarom. En dit doe je vijf keer, zodoende kom je tot de kern van een probleem (zie afbeelding 1).
