Bullwhip Effect
Voorkom voorraadproblemen met kennis van het Bullwhip-effect. Ontdek hoe deze fenomeen ketenresponsen beïnvloedt en efficiëntie verbetert.

In de wereld van Supply Chain Management is het Bullwhip Effect een term die opdoemt als een schaduw over efficiëntie en kostenbeheersing. Dit complexe fenomeen staat haaks op de principes van Lean denken en kan aanzienlijke gevolgen hebben voor de operationele prestaties van organisaties. In dit artikel leggen we uit wat het Bullwhip Effect is, hoe het in verband staat met de kernbeginselen van Lean en hoe Lean denken het Bullwhip Effect kan verminderen.
Wat is het Bullwhip Effect?
Het Bullwhip Effect verwijst naar het verschijnsel waarbij kleine veranderingen in de vraag naar producten aan het begin van de Supply Chain leiden tot grotere schommelingen in de voorraadniveaus en productieplanning naarmate men verder stroomafwaarts beweegt. Met andere woorden, het is als een rimpeling in een vijver die zich versterkt tot een golf.
Voorbeeld Bullwhip Effect
In onderstaand voorbeeld gebruiken we een snelweg als analogie voor een Supply Chain.
Stel je voor dat je op een drukke snelweg rijdt, waar het verkeer in een vloeiende stroom beweegt. Plotseling remt de auto voor je plotseling af om een kleine kuil op de weg te vermijden. Je reageert onmiddellijk door ook te remmen, net als de auto achter je. Wat er nu gebeurt, is een perfect voorbeeld van het Bullwhip Effect, maar dan op de weg.
Eerste Auto (Retailer): Dit is de auto direct voor de kuil. Hij vermindert snelheid om de kuil te ontwijken.
Achterliggende Auto’s (Distributeurs): Deze auto’s zien de eerste auto vertragen, maar begrijpen de reden niet. Ze remmen ook af, omdat ze denken dat er een ernstige verkeerssituatie is.
Verdere Auto’s (Producenten): Deze auto’s merken de vertraging bij de achterliggende auto’s op en interpreteren het als een teken van een ernstig probleem. Ze vertragen nog sterker, wat resulteert in een kettingreactie van remmen.
Dit proces zorgt ervoor dat een kleine verandering in de snelheid van de eerste auto zich versterkt en geleidelijk grotere schommelingen in snelheid en afstand veroorzaakt naarmate je verder stroomafwaarts in de rij beweegt. Dit is vergelijkbaar met het Bullwhip Effect in Supply Chain.