Het inrichten van de Obeya – een uit drie wanden bestaande ruimte waarin strategie vertaald wordt naar initiatieven – begint vaak bij een inventarisatie van wat er al is, om te voorkomen dat het wiel opnieuw moet worden uitgevonden. Zo ook bij Pergamijn. Visie, kaderbrief en jaarplan werden verzameld en vertaald naar veranderkaart (een manier om de visie te vertalen naar verbeterinitiatieven, rekening houdend met mens, proces en procesmanagement) en x-matrix (een instrument dat helpt met het consistent vertalen van organisatiedoelen naar verbeterinitiatieven en KPI’s. Tegelijkertijd werden Green Belts opgeleid om verbeterinitiatieven op te pakken. Een belangrijke kanttekening is dat de Obeya geen doel op zich was, maar werd ingezet als middel om de visie – anders gezegd: het antwoord op de vraag ‘Waar willen we over drie jaar staan? – te bereiken.
Meer focus en betere resultaten
Het MT van Pergamijn gebruikte de x-matrix als input voor meerjarendoelen. Deze werden vertaald naar jaardoelen en daaraan werden verbeterinitiatieven en KPI’s gekoppeld. Maar niet alleen de MT-leden maakten een x-matrix, ook de teammanagers deden dit, een mooi voorbeeld van cascaderen.
Langzaam maar zeker ontstond een overzicht van verbeterinitiatieven en KPI’s. Wekelijks hielden directie en teammanagers een prestatiedialoog in de Obeya-ruimte.
Een prestatiedialoog is een gesprek over prestaties. Benodigdheden zijn: doel(en) en een vaste route waarlangs de dialoog loopt. De prestatiedialoog is een hulpmiddel bij continu verbeteren en draagt zodoende bij aan een betere dienstverlening voor de cliënten.
Zonder al te diep op de inhoud in te gaan, aanvankelijk best een uitdaging, werden het proces en de te behalen stappen tegen het licht gehouden. Eventuele procesblokkades werden direct opgepakt, acties werden uitgezet onder collega’s.
Dat de Obeya-ruimte werd voorzien van flexplekken, leidde tot een mooie bijvangst. Teammanagers zagen elkaar vaker, deelden kennis en ervaringen en stuurden – geholpen door een steeds actueel en visueel aantrekkelijk overzicht van verbeterinitiatieven en KPI’s – eerder bij.