Lean methode: Hoe streef je naar perfectie?
Regelmatig vragen familie en vrienden aan mij, wat is Lean nou precies? Ik heb er wel van gehoord, maar kun je me nu eens uitleggen wat het is. Uitleggen kan ik het best, dat doe ik immers regelmatig in een van onze trainingen zoals de Green Belt training.

De Lean methode kan het beste uitgelegd worden door de 5 principes te noemen; Waarde, Waardestroom, Flow, Pull en perfectie. Lean voorziet in technieken om Waarde en Waardestroom te bepalen voor een proces in elke willekeurige organisatie, los van de dienst of het product dat het produceert. Het voorziet tevens in technieken en aanpak om in datzelfde proces een ritme te ontwikkelen, de flow, net als het ritme in een orkest en het muziekstuk dat gespeeld wordt wat de klant, het publiek, graag wil horen (Pull).
Regelmatig vragen familie en vrienden aan mij, wat is Lean nou precies? Ik heb er wel van gehoord, maar kun je me nu eens uitleggen wat het is. Uitleggen kan ik het best, dat doe ik immers regelmatig in een van onze trainingen zoals de Green Belt training.
De 5 basisprincipes van de Lean methode
1. Klantwaarde: Wie is de klant van het proces en wat wil de klant?
Het allerbelangrijkste basisprincipe. Wie is de klant/wie zijn de klanten en wat is de toegevoegde waarde voor de klant? Sta hier eerst goed bij stil, en oefen dit goed. Hierbij is de klant centraal.
2. Waardestroom: Breng het proces goed in kaart
Door het bestaande proces goed in kaart te brengen wordt duidelijk hoe de toegevoegde waarde wordt gemaakt en wat belangrijke stappen zijn om dit te doen. Hierbij staat waarde toevoegen centraal.
3. Flow: Hoe kun je de flow in het proces brengen?
Dit betekent dat je zoveel mogelijk verspillingen uit het proces haalt zoals bijvoorbeeld defecten en wachttijden. Op die manier houd je de stappen over die toegevoegde waarde leveren voor de klant.
4. Pull: Goed nadenken over wanneer doe je nou wat
Hoe kun je het proces inrichten zodat het start wanneer de klant erom vraagt en vervolgens precies op tijd levert, wanneer de klant het wil. Het helpt hierbij om een proces te hebben met weinig verspillingen, zodat je al snel kunt leveren.
5. Perfectie: Streven naar perfectie
Dit betekent dat je continu blijft kijken hoe je verder kunt verbeteren en welke stap de volgende wordt in het dagelijkse proces. Wanneer je verbeterd hebt, ga je het proces uitvoeren.

