fbpx

Shell Renewable Energy Solutions

22-11-2024 Geplaatst door Redactie

Tijdens onze klantendag op 26 januari kwamen verschillende klanten vertellen over implementaties van Lean, Six Sigma en Agile. In deze blogserie nemen we jullie mee in de workshops die zij hebben gegeven zodat ook jij kunt leren van de toepassing van Lean, Six Sigma en Agile in verschillende branches in het veld. Vóór onze klanten, dóór onze klanten.

Renewable Energy Solutions van Shell heeft te maken met een continu bewegende energiemarkt. De klantvraag verandert snel, evenals technologieën en regelgeving in de energietransitie. In de workshop vertelde Master Black Belt Sanne van Grinsven hoe zij continu verbeteren neer zet binnen Shell Renewable Energy Solutions. Hierbij wordt geleerd van ervaringen die Shell heeft met continu verbeteren.

Renewable Energies is een heel eigen organisatie waarbij de koppeling van de verschillende onderdelen met elkaar cruciaal is. Dit betekent het verbinden van off shore en on shore power. Drie onderdelen van new energies zijn zon, windenergie en waterstof. Bij het opzetten van een nieuwe organisatie zie je dat de verschillende onderdelen geneigd zijn apart van elkaar te gaan functioneren. Tegelijkertijd hebben zon, wind en waterstof elkaar nodig omdat waterstof een manier is om energie op te slaan. Het neerzetten van een sturingsmechanisme met KPI’s is een belangrijk onderdeel van het implementeren van continu verbeteren en ook van het verbinden van de verschillende onderdelen.Daarbij het realiseren van procesverbeteringen in de belangrijke processen. Running de business en improving de busineness gaan hand in hand.

Sanne gaf aan dat ze aan de slag is gegaan met het neerzetten van een ambitieuze doelstelling. Vervolgens is ze dit meetbaar en zichtbaar gaan maken in de organisatie en zijn hier projecten aan gekoppeld om dit te realiseren. Ook het hebben van een zogenaamde ‘cadance of accountability’ is een belangrijk element in haar aanpak. Dit betekent dat er een duidelijke doorvertaling wordt gemaakt van de KPI’s door de hele organisatie en dat hier verantwoordelijkheden aan gekoppeld zijn. Door deze vier elementen in haar benadering aan te pakken is continu verbeteren stap voor stap neergezet.

Een belangrijke les voor Sanne is om te focussen op dat deel van de organisatie waar energie is om ook echt te verbeteren. Vanuit deze energie ontstaan mooie dingen en volgende stappen. Ook de verbinding van veiligheid met continu verbeteren is bij Shell een heel belangrijk element.

Moraal van het verhaal: Be the first follower to set your leader up for success.

Benieuwd naar hoe de klantendag is verlopen? Bekijk hier onze aftermovie: